Filter by artist name

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 1 ?

Sarah Hall en Jáchym Topol

© photo Martin Figura & O. Nemec

Sarah Hall (1974) is onze gast naar aanleiding van het verschijnen van haar nieuwe roman Portret van een dode man (How to Paint a Dead Man). In haar zoals altijd prachtige taal, onderzoekt ze daarin de relatie tussen kunst en de dood. We worden meegenomen naar de vroege jaren zestig, naar een oude, beroemde Italiaanse schilder en een blind meisje dat in hetzelfde dorp woont. Dan, dertig jaar later, naar een landschapsschilder van middelbare leeftijd. Zijn dochter organiseert in Londen een tentoonstelling; tegelijkertijd rouwt ze om de dood van haar tweelingbroer en dreigt ze zichzelf te verliezen in een duistere wereld vol erotische uitspattingen.

Deze ongelooflijk sensuele roman is een zeldzaamheid, een intelligent geschreven pageturner die je toch ook langzaam tot je wilt nemen om Halls zinnelijke manier van schrijven ten volle te kunnen proeven.' – Sunday Telegraph

Portret van een dode man is Halls vierde roman. Ze werd al beloond met onder meer de Commonwealth Writers Prize voor haar debuut Haweswater en een plek op de Man Booker Prize shortlist voor De Michelangelo van Coney Island.

 

Jáchym Topol (1962) schreef zijn debuutroman Sestra over de Fluwelen Revolutie van 1989. Daarmee bleef hij trouw aan een (politieke) traditie van zijn familie; zijn grootvader was schrijver, zijn vader is Josef Topol, dichter, toneelschrijver en vriend van Václav Havel, en daarmee lang een dissident. Met Sestra dook Jáchym Topol in 1994 meteen op in de voorhoede van de Tsjechische literatuur. Inmiddels wordt hij gezien als een van de grootste hedendaagse auteurs van Europa.


Zijn nieuwe roman De werkplaats van de duivel speelt in Theresienstadt, een stad vol onderaardse gangen, catacomben, barakken en geheime plekken, waar tijdens de Tweede Wereldoorlog het gelijknamige concentratiekamp was gevestigd. Nu is de stad in verval geraakt – de verteller van de roman is er geboren en getogen, en raakt betrokken bij pogingen om de stad van de ondergang te redden door de commerciële uitbuiting van de herinneringen aan de oorlog. De gang van zaken roept een sinistere vraag op: kan wat toen gebeurd is, ons weer overkomen?

Topol schrijft oprecht, hartstochtelijk, en daar houd ik van.’ – Cees Nooteboom

Het beste boek van 2006’ – Margot Dijkgraaf, NRC Handelsblad (over Spoelen met teerzeep)

Deze BorderKitchen is in het Engels. Interviewer Sarah Hall: Wanda Gloude. Interviewer Jáchym Topol: Edgar de Bruin.  

BorderKitchen - Thu, 08 Apr 2010